Ropoli-Szabó Vivien – Erasmus továbbképzés Máltán – Spice Up Your Teaching Ideas – Methodology in Practice Today

Szerző: | 2023. nov. 6 | Erasmus

Előzetes elvárásokkal indultam neki a máltai útnak, tudatosan szerettem volna a tudásomat feleleveníteni és frissíteni, a módszertani repertoáromat bővíteni. Ezért a kurzust megelőző hetekben elolvastam, kijegyzeteltem azt a szakirodalmat, amelyet a képző intézmény vezetője rendelkezésünkre bocsátott. Fontos volt számomra, hogy érdemben, aktívan hozzá tudjak szólni a témákhoz.
Az oktató rendkívül szimpatikus volt, kedves, segítőkész és barátságos. Első nap tartottunk egy ismerkedő, bemutatkozó beszélgetést, majd sok-sok információt kaptunk Máltáról, a kultúráról, mindennapi életről. Ezt követően a képzés előzetesen leírt programja szerint haladtunk. Ötletbörzét, megbeszélést tartottunk arról a két témáról, hogy mit jelent a tanár, illetve az osztályterem fogalma számunkra. Ez egy felvezetés volt a motiváció, az „Engaging the Learner” megvitatásához: nekünk, tanároknak is olyan témáról kellett beszélnünk, ami mindannyiunkat érdekel, és van hozzá tapasztalatunk, vannak kötődő érzelmeink, amiket meg tudunk osztani. A diákjainknak is ilyen témákra és feladatokra van szüksége a nyelvórákon. Kaptunk konkrét feladatötleteket: pl. keressék a diákok a vicces gépelési vagy egyéb hibákat a hirdetésekben, amely a beszélgetést ösztönzi, illetve egy társasjáték táblát, amely beszélgetést indít a saját értékekről, érzésekről, elképzelésekről; egy játékot, amelyben izgalmas szökési tervet készítenek a diákok; valamint egy olyat, amelyben szituációkat, erről való véleményeiket beszélik meg. Videót néztünk, és új ismereteket szereztünk a 9 különböző intelligenciáról, amely nagyon érdekes volt számomra. Arról is szó volt, hogy a különböző típusú intelligenciákat milyen feladattípusokkal lehet fejleszteni.
A 2. napon a nyelvoktatásban, ezen belül a szókincselsajátításban kiemelt szerepet játszó kollokációk voltak porondon. Ez a rész még arra is nagyon hasznos volt, hogy bővítsem a szókincsemet, mert rengeteg új szó jött elő a gyakorlatokban, játékokban, amiket elpróbáltunk (pl. táblázatok, párosítások, kiegészítős feladatok stb.). Nagyon érdekes terület volt még a diktálás, amely első hangzásra unalmasnak tűnhet, de sok olyan szempontot, új, modern feladattípust ismertünk meg, amellyel élvezetessé lehet tenni a nyelvórán (pl. pármunkával kooperatív, kommunikatív feladatokat lehet végezni). A kooperatív tanulás kapcsán megismerkedtünk a „jigsaw reading” és a „quiz quiz trade” technikájával.
A 3. napon ötletbörzét tartottunk az általunk használt weboldalakról, alkalmazásokról. Új volt számomra, hogy a genial.ly oldalon még szabadulószobát is lehet létrehozni. Tanításhoz izgalmas weboldalként ismertem meg a flagpedia.net-et, a viamichelin.com-ot, utóbbival nagyon produktív feladat keretében utazást szervezhetnek a diákok, projektmunkát is lehet belőle alakítani. Beszéltünk a szótárak használatáról, kipróbáltuk, hogy a haladó szinten lévő tanulók milyen feladatokat tudnak végezni a szókincses ismereteik tökéletesítéséhez.
A 4. nap témája volt a videók, filmek használata. Megismertük, hogy a reklámokkal nagyon jól lehet dolgozni nyelvórán, rendkívül gondolatébresztőek tudnak lenni. Rengeteg feladatötletet kaptunk, amelyekkel az egyszerű videónézést élvezetessé lehet tenni.  Nyelvtan tanításához kötődő gyakorlatokat, kreatív feladatokat is megnéztünk. Zenék és dalok szerepét, felhasználhatóságát is tárgyaltuk, kipróbáltunk különböző feladatokat dalszövegekkel.
Az utolsó napon pedig a történetekkel foglalkoztunk: hogyan lehet őket feldolgozni, még akkor is, ha sok diáknak unalmas az olvasás. Kooperatív gyakorlatot próbáltunk el a szövegértéshez és a történetmeséléshez egyben („jumbled stories”). Kaptunk ötleteket ahhoz, hogy a diákok maguk alkossanak kreatívan történeteket.
Összességében el tudom mondani, hogy a kurzuson nagyon sokat gazdagodtam. Egy vastag mappával tértem haza, amely tele van olyan feladatokkal, amiket egy az egyben be tudok vinni az óráimra, vagy könnyen átalakíthatok az aktuális tartalmaimnak megfelelően.

Naptár

hétfő
kedd
szerda
csütörtök
péntek
szombat
vasárnap
h
k
s
c
p
s
v
2
12:00 - FARSANG
3
4
6
8
10
11
17
18
20
21
22
23
24
25
27
1
2
3
29 jan
2024. 01. 29    
08:00 - 14:00
14.00 - 8. órák elmaradnak
01 febr
2024. 02. 01    
Egész napos
02 febr
2024. 02. 02    
12:00 - 16:00
05 febr
2024. 02. 05    
Egész napos
05 febr
2024. 02. 05 - 2024. 02. 09    
Egész napos
A digitális kultúra órákon.
07 febr
2024. 02. 07    
Egész napos
(MSF) verseny 9.-es osztályoknak 5-6. óra (BJ)
09 febr
2024. 02. 09    
13:00 - 16:00
12 febr
2024. 02. 12 - 2024. 02. 16    
Egész napos
13 febr
2024. 02. 13    
Egész napos
14 febr
2024. 02. 14    
Egész napos
16 febr
2024. 02. 16    
14:30 - 15:30
2. forduló (megyei) - 14:30 (kijelölt versenyhelyszíneken)
19 febr
2024. 02. 19    
00:00
19 febr
2024. 02. 19    
Egész napos
10.a
26 febr
2024. 02. 26    
Egész napos
10.b
28 febr
2024. 02. 28    
Egész napos
28 febr
2024. 02. 28    
Egész napos
29 febr
2024. 02. 29    
Egész napos
29 febr
2024. 02. 29    
13:00 - 14:00
Events on 2024. 01. 29
Events on 2024. 01. 30
30 jan
30 jan 24
Budapest
30 jan
30 jan 24
Budapest
Events on 2024. 01. 31
31 jan
31 jan 24
Budapest
31 jan
31 jan 24
Budapest
Events on 2024. 02. 01
01 febr
1 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 02
02 febr
2 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 05
05 febr
5 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 06
05 febr
5 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 07
05 febr
5 febr 24
Budapest
07 febr
7 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 08
05 febr
5 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 09
05 febr
5 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 13
13 febr
13 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 14
14 febr
14 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 15
Events on 2024. 02. 16
Events on 2024. 02. 19
19 febr
19 febr 24
Budapest
19 febr
19 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 26
26 febr
26 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 28
28 febr
28 febr 24
Budapest
28 febr
28 febr 24
Budapest
Events on 2024. 02. 29
29 febr
29 febr 24
Budapest