Kiss Mariann – Erasmus továbbképzés Palermoban – Project Based Learning

Szerző: | 2023. nov. 6 | Erasmus

2023. július 15. és 22. között töltöttem el egy kicsit több, mint egy hetet Palermo-ban, Szicília szigetén. Szombat éjszaka érkeztem meg a palermo-i reptérre, ahol már várt a fogadó iskola által küldött, nagyon kedves taxisofőr. Fél órás út után érkeztem meg egy kis belvárosi hotelbe. Mivel a kurzus programja csak vasárnap délután kezdődött, szombat reggel elindultam felfedezni Palermo-t. A történelmi belváros gyönyörű, kis zegzugos utcák és nagyobb sétáló utcák, terek teszik változatossá a várost. A rendkívüli hőség miatt napközben nem volt sok ember az utcákon, de estére annál inkább felpezsdült Szicília fővárosának élete. Megannyi hangulatos étterem, kávézó és cukrászda várta a betérő vendégeket.
Vasárnap az ismerkedő programot követően Chiara Randazzo, az iskola képviseletében elkalauzolta a csoportot egy délutáni sétára a történelmi belvárosban. A séta után közös vacsora következett, szintén a fogadó intézmény szervezésében. Hétfőn elindult a kurzus, melynek címe: Project Based Learning volt, vezetője pedig Serena Sciarrotta volt. A kurzuson részt vettek izlandi, észt, szlovén, spanyol, és cseh kollégák.
Az első napon megismerkedtünk a projektalapú tanulás öt fő komponensével. Több rövidfilmet néztünk meg arról, hogyan valósították meg a projektalapú tanulást például amerikai vagy angol iskolákban. Már itt az első napon, párokban elkezdtük saját projektünk megtervezését. Megtanultuk mitől lesz jó egy projekt, miért kell olyan projekttémát választani, ami szorosan kapcsolódik a tanulókat körülvevő „valódi” világhoz. Átvettük a PBL egyes lépéseit, a tervezéstől a megvalósításon át, az eredmények értékeléséig. A hét folyamán több olyan témát érintettünk, amelyek szorosan kapcsolódtak a sikeres projektalapú tanulásszervezéshez. Ilyen a tanulókkal való jó kapcsolat fenntartása, a csoportmunka, vagy az IKT eszközök biztos használata. A kurzus kiemelte, hogy a projekt alapú tanulás fő fókuszában mindig a tanuló áll, a tanár kívülről segíti a projektmunkát. A hét közepén, szerdán, a képző intézmény lehetőséget biztosított számunkra, hogy elutazzunk Cefalú-ba, Szicília egyik varázslatosan szép tengerparti városába. Itt megnéztük az óvárost, és többek között kipróbálhattuk az egyik tradicionális szicíliai ételt, a caponata-t is, amit ezúttal kardhallal tálaltak fel nekünk.
A hét végére elkészítettük spanyol kollégámmal a saját projekttervezetünket, melyet az utolsó órán, ahogyan a többiek is, mi is bemutattunk a csoportnak.
Összességében nagyon hasznos volt számomra a kurzus, sokat tanultam a projektalapú tanulásszervezésről. Köszönöm a lehetőséget!