Ludányi Krisztina – Erasmus továbbképzés Rovinjban – Játék-kaleidoszkóp – Játékkultúra alsó tagozaton

Szerző: | 2023. nov. 7 | Erasmus

A „Játék – kaleidoszkóp – Játékkultúra alsó tagozaton” továbbképzésen vettem részt Rovinjban.

Rovinj Horvátország legromantikusabb városa. Helyileg az Isztriai-félsziget nyugati partján fekszik. Rovinj érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. A várost áthatja a történelem, amely összefonódik a modern időkkel. 

A szállásom egy általam foglalt kényelmes apartman volt, ahol a tulajdonos nagyon segítőkész volt.  Szuvenírként kaptam tőle kövirózsákat (nagyon megdicsértem a szép virágos kertjét).

Vasárnap délután, a közös vacsorával egybekötött ismerkedésen és tájékoztatáson vettem részt.

A kurzus egy héten át, délelőttönként tartott.

Hétfőn kezdődött a kurzus, mely egy rövid bemutatkozással indult. Ezt követően a trénerünk felvázolta, hogy miről is fogunk tanulni. 

A tanterembe belépve rengeteg társasjáték volt kirakva az asztalokra, amit egész héten ki is próbálhattunk közösen, aminek következtében sok tapasztalatot szereztünk. 

A játékról röviden…

A játék szónak 38 féle jelentésváltozata van. A játék alapszükséglet, egy tevékenységi forma, készség, melyből lesz az alkotás, kreativitás, és közben az együtt tapasztalás élményt nyújt. 

A játék az emberi tevékenység olyan sajátos formája, mely végigkíséri az ember egész életét, és az emberiség életét.

A játékkal jól előkészített agy képes a tanulásra. 

Úgy kell játszani, hogy játékaink a komoly tevékenységeknek előjátékai legyenek. 

A kisgyermek a külvilágból és saját belső világából származó tagolatlan benyomásait játékcselekvéseivel tagolja, rendezi, és játéka egy olyan öntevékenység, amely szabad akaratára épül, és általa érvényesül az önkifejezése, és fejlődik a személyisége. Ezért fontos a játékos tanulás. 

A játék egyfajta összetartó erő is, amely közelebb hoz embereket egymáshoz (közösségek kialakítása, összetartozás).

A játék a legrégibb időktől fontos szerepet játszik a nevelésben, és az életre való felkészítésnek fontos eszköze, és éppúgy használ a test egészségének, mint a lélekgyarapodásának. Jelentőségének felismeréséhez neves filozófusok és pedagógusok járultak hozzá különböző korokból.

A XIX. század végén gyermeklélektani kutatások eredményeként a gyermek személyiségére és tevékenységére, azaz a játék felé is irányul a figyelem. A tekintélyelvű, konzervatív pedagógiára való ellenreakcióként megjelennek különböző reformpedagógiai irányzatok, melyekben kisebb-nagyobb hangsúllyal szerepel a játék (Maria Montessori, Célestin Freinet, Rudolf Steiner – Waldorf pedagógia).

A játék tartalma szerinti besorolás
Gyakorlójátékok, érzékszervek játszó begyakorlása, különböző mozgások begyakorlása, játék különböző anyagokkal, tárgyak, eszközök rakosgatása, hang és beszéd játékos gyakorlása, szimbolikus játékok, utánzó játékok, tárgyakat, természeti jelenségeket utánzó, szerepes játékok, tematikus, bábjáték, dramatizálás, fantáziajáték, konstruáló játékok, építőjáték, barkácsolás, konstrukciós játék, szabályjátékok, mozgásos, értelemfejlesztő, társas játékok, népi játékok, számítógépes játékok, speciális fejlesztő játékok.

Játszani, megfigyelni, elemezni, memorizálni, majd összegyűjteni kellett a sokféle információt a kurzus alatt, ami széleskörű információt adott egy kiváló tanárral.

Minden feladat és játék úgy volt felépítve, hogy azt kisebb átalakításokkal lehet majd az osztályokban a gyerekekkel is használni, megfelelő feltételek mellett és figyelemfelkeltés bevonásával.

Szakmailag is sokat jelentett a kurzuson tanult rengeteg újdonság és tapasztalatszerzés, a kapcsolatépítés és módszerek terén is sokban gazdagodtam.

Naptár

hétfő
kedd
szerda
csütörtök
péntek
szombat
vasárnap
h
k
s
c
p
s
v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5