Szabó Henrietta – Írország, Dublin – Effective Language Teaching Techniques

Szerző: | 2024. aug. 22 | Erasmus

2024 július elején Dublinban az Effective Language Teaching Techniques című továbbképzésen vettem részt. A trénerünk egy lengyel származású, 15 éve Írországban élő tanárnő volt, aki kiváló módszertani tudással és tapasztalattal rendelkezett. A csoportunkban mindössze 5- en voltunk, két magyar, egy francia, egy spanyol és egy olasz. A kis létszám családiassá és még intenzívebbé tette az órákat.
Első nap az ismerkedő, bemutatkozó beszélgetés után minden résztvevő bemutatta egy előzetesen elkészített prezentáción keresztül a saját országát, iskoláját. Ezután a K-W-L (know-want to know-learned) Think-Pair-Share technika segítségével nagyon sok információt megtudtunk Írország kultúrájáról, szokásairól, különös tekintettel Dublin nevezetességeiről, kulináris élvezeteiről. A napot az úgynevezett Food Fair programmal zártuk, ahol a különböző nemzetek híres ételeit, italait kóstolhattuk meg egy kötetlen hangulatú vásár keretében.
A 2. napon a tanulók motiválására, értékelésére és az órai munkába való minél hatékonyabb bevonására szenteltük az időt különböző feladatokon keresztül. Ezek a feladatok nagyon hasznosak és azonnal alkalmazhatóak az iskolai órákon. Itt ismerkedtem meg Carol Dweck nevével, akihez a szemléletváltás pszichológiája (’fixed mindset’ és ’growth mindset’) köthető. Délután szervezett városi sétára mentünk egy idegenvezetővel, aki megmutatta Dublin nevezetességeit, amely során nagyon sok érdekességet megtudtunk az ország történelméről, valamint megismertük a város híres szülötteit.
A 3. napon felfedeztük a különböző weboldalakat, alkalmazásokat, amelyekkel színesíthetjük az órákat. Új volt számomra, hogy az Actionbound alkalmazás segítségével kincsvadászatot is összeállíthatok a tanulóknak. Megismerkedtünk az AI, mesterséges intelligencia programmal, melynek helyes alkalmazásával megkönnyíthetjük tanári munkánkat. Az óra végén ötletbörzét tartottunk az általunk használt weboldalakról, alkalmazásokról, valamint tapasztalatokat cseréltünk. Aznap még egy kulturális programon is részt vettem, ugyanis másfél órán keresztül gyakoroltuk és sajátítottuk el az ír tánc szépségeit.
A 4. napon a CLIL technikát alkalmaztuk rajz óra keretén belül. Először 5 híres impresszionista festő életével ismerkedtünk meg egy szerepjáték feladatban. Azután kaptunk egy rajzot, amit be kellett fejezni a saját elképzelésünk alapján. Ez a rajz egy festmény részlete volt, amely a dublini nemzeti múzeumban található. A későbbiekben elmentünk először az EPIC, majd a nemzeti múzeumba, ahol különböző feladatlapokat kellett kitölteni, és egy kincskereséses feladatban megkeresni és lefényképezni a festményeket. Természetesen meg kellett keresnünk azt a festményt is, amit be kellett fejeznünk és összevetni a mi rajzunkkal.
Az 5. napot az előző napi múzeumi feladatok ellenőrzésével kezdtük. A továbbiakban ötleteket kaptunk szókincsfejlesztő feladatokra, memória játékokra, valamint a kooperatív tanulás kapcsán megismerkedtünk a ’jigsaw reading’ technikával.
Az utolsó napon egy óraterv részletet kellett írni alkalmazva a kurzus során megismert technikákat, majd bemutatni a csoporttársaknak, hogy mit tanultunk a továbbképzés során. Végül egy közös kirándulással zártuk a hetet.
Összességében azt tudom mondani, hogy nagyon sokat gazdagodtam mind kulturális mind módszertani téren. Az így megszerzett tudásomat alkalmazva pedig az óráimat színesebbé és élvezhetőbbé tudom tenni.

Naptár

hétfő
kedd
szerda
csütörtök
péntek
szombat
vasárnap
h
k
s
c
p
s
v
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6