Július 4-e és 13-a között job shadowingon vettünk részt a göteborgi “Högskolan i Halmstad” nevű egyetemen. A szakmai tapasztalatszerzés célja az volt, hogy megfigyeljük, miként használhatók az egyetemi szintű idegennyelv-oktatásban használt módszerek a középiskolában. Igen érdekes volt látni, hogy a módszertár lényegi része nem csupán az egyetemi oktatók kiváltsága, ugyanis kiválóan adaptálhatók a középiskolai nyelvoktatáshoz is.
A módszereket és a technikákat illetően, közös elemként négyet tudnánk kiemelni: az interaktivitásra való törekvést, az IKT eszközök változatos és gyakori használatát, az interdiszciplinaritást (noha ez a középiskolákban még gyerekcipőben jár, de a pedagógusok nagy része törekszik rá), valamint a felfedeztetésen alapuló oktatási technikákat.
Angol nyelvtanárként (Kati) és a magyart idegen nyelvként tanító tanárként (Ági) egyaránt megfigyelhettük, hogyan illeszkedik az egyetemisták és a gimnazisták tudásszintjéhez az alkalmazott technika, milyen előzetes tapasztalatokra tud építeni a tanár, hogyan fejleszti az egyéni nyelvtanulási módszereket, milyen jógyakorlatokat tud az egyetemisták kezébe adni.
Különösen érdekes volt, ahogyan a külföldi diákok nyelvtanulása összekapcsolódott a svéd kultúra ismeretével, amely által az integrációs folyamat is könnyebbé vált számukra.
Az egyetem látogatása mellett volt alkalmunk a kulturális betekintésre is: sikerült meglátogatnunk néhány művészeti galériát és a Művészetek Múzeumát; ismerkedtünk a helyi művészek alkotásaival, az eklektika csodáival; továbbá történelmi jelentőségű épületeket is megnéztünk, mint például a Kronhusetet.
Összességében ez egy hasznos tanulási időszak volt, sok érdekes tapasztalatot és gyakorlati tudást szerezhettünk Göteborgban. Köszönjük, hogy részt vehettünk ezen a mobilitáson!