Lindner Zsuzsa – Szlovénia, Ljubljana – Managing Digital Distractions

Szerző: | 2024. aug. 5 | Erasmus

2024 júliusában utaztam Ljubljana-ba, hogy részt vegyek a „Managing Digital Distractions: Strategies for Students and Teachers” című továbbképzésen. A trénereink egy magyar tanárnő és egy szlovén tréner voltak. A szlovén tréner türelmes, kedves, nagy tudású ember, de még kevés tapasztalata van a csoportok vezetésében, de a magyar tréner kiváló tanár, türelmes, nyugodt, és kifejezetten profi módon dolgozott azon, hogy 11 egymást nem ismerő tanár 1-2 nap alatt igazi csapattá váljon, és szuperül együtt dolgozzon a 6 nap folyamán.
A csoportban 11-en voltunk, három magyar (Bp., Makó, Miskolc), három portugál, és egy-egy lengyel, német, litván, ír és olasz. Szerencsére idén egy portugál kollégát kivéve mindenki képes volt folyékonyan és hatékonyan kommunikálni angolul, ami szerintem jelentősen segítette a csoport munkáját. Az egy kolléga, aki nem tudott elég jól angolul, mindent megtett, hogy bekapcsolódjon, és ezért nem okozott problémát. Nagyon színes társaság jött össze, nagyon érdekes volt kulturális szempontból is beszélgetni és együtt dolgozni a többiekkel.
Hétfőn ismerkedő játékokat játszottunk, illetve bemutattuk egymásnak az iskoláinkat, nagyon érdekes helyekről jöttek a kollégák, pl. a litván tanár egy tűzoltókat képző iskolából jött. Aztán belevágtunk a témába is, kiderült, mennyire vagyunk szétszórtak, mennyire befolyásolja a koncentrációnkat a sok figyelemelterelő eszköz és esemény az életünkben. Beszélgettünk arról is, hogy a digitális figyelemelterelésnek milyen negatív hatásai vannak a fiatalok sérülékeny agyára. Délután 3 órás városnézésre mentünk, nagyon jó volt az idegenvezető, nem évszámokra és nevekre koncentrált, hanem a várost érintő eseményekre, történetekre, érdekességekre.
Kedden a fő témánk a koncentráció volt, ami az egyik legfontosabb 21. századi készség. Megdöntöttük a „multitasking” mítoszát és azzal foglalkoztunk, hogy hogyan tudjuk segíteni a tanulókat (és magunkat is) abban, hogy koncentrálni, fókuszálni tudjunk dolgokra. Ez ugyanis a mindennemű tanulás alapja.
Szerdán kreatív trükköket tanultunk a figyelem fokozására. Beszéltünk arról, miként érdemes fizikailag kialakítani a tantermet ahhoz, hogy a legjobban tudjanak figyelni a tanulók. Különböző digitális trükköket tanultunk a figyelem kezeléséhez, app-okat próbáltunk ki, amelyek segíthetnek a figyelemkoncentráció javításában. Egyszerű mindfulness-gyakorlatokat is végeztünk, melyek szintén elősegítik a figyelem fokozását. Aznap este egy városnéző hajókirándulásra is elmentünk közösen, az is szuper volt!
Csütörtökön a memória működéséről és a szokások kialakulásáról és megváltoztatásáról tanultunk. Elsőként alapszintű tudományos oktatásban részesültünk az idegtudomány témakörén belül a memóriáról, majd beszélgettünk és feladatokat csináltunk a memória szerepéről a tanulásban és a szokásokról. Végül gyakorlati technikákat és gyakorlatokat tanultunk a memória javítására tanulók és tanárok számára.
Pénteken nagy munkába fogtunk, egy cselekvési tervet (akár óratervnek is lehet nevezni) kellett elkészítenünk csoportokban, mely során a tanítványoknak és/vagy kollégáknak adjuk át a tudást, amit megszereztünk a hét folyamán. A cél, hogy felhívjuk a résztvevők figyelmét a digitális eszközök hatására a tanulási folyamatban, hogy figyelemmemória-javító és szokásépítő technikákat tanítsunk nekik és ezzel segítsük a tanulási folyamatot.
Szombaton a pénteki munkacsoportok előadták egymásnak az akcióterveket / óraterveket, segítettük egymás munkáját, visszajelzést adtunk egymásnak. Végül értékeltük a tanultakat: összegeztük a megszerzett kompetenciákat, és értékeltük az elvégzett munkát. Délután kirándulásra mentünk a szlovén lápvidékre és megismerkedtünk a régi korok építészetével.
Nagyon hasznos volt és jó hangulatban telt a kurzus, sok érdekes, hasznos dolgot tanultam. Remélem, hogy fel fogom tudni használni a tanultakat és a saját diákjaim igényei szerint át tudom majd a módszereket alakítani.  Köszönöm a lehetőséget!

Naptár

hétfő
kedd
szerda
csütörtök
péntek
szombat
vasárnap
h
k
s
c
p
s
v
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6