Az Europass Teacher Academy szervezésében, 2024.07.08-13. között részt vettem Barcelonában a „We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” című tanfolyamon.
A kurzuson olyan technikákkal, tevékenységekkel, relaxációs gyakorlatokkal, művészet-orientált ötletekkel ismerkedtem meg, amelyek rendkívül hasznosak az inkluzív tanítás folyamán. Tanárunk, Marta Mandolini nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy az adott tevékenységeket a résztvevő pedagógusok ki is próbálhassák. Összehasonlítást végeztünk a szegregált, az integrált, és az inkluzív tanulói környezetek között. Megnéztünk több rövid filmet is arról, hogy milyen különböző módszerekkel lehet a sajátos nevelési igényű, különleges bánásmódot igénylő tanulókat motiválni a tanórákon, hogyan lehet számukra is élményszerűvé tenni a tanulást. A sajátos nevelési igényű tanulók sikeres iskolai beilleszkedését, pályafutását nagymértékben elősegíti az inkluzív oktatás. A kurzuson sok, érzékszerveken alapuló tevékenységet próbáltunk ki, melyek nagyon pozitív hatással vannak a különböző tanulási nehézséggel küzdő tanulók tanulási folyamataira. A tanfolyamon számos jógyakorlattal ismerkedtem meg, melyek az alfa generáció sikeres, élményalapú oktatásához járulnak hozzá.
A tanulási zavarral (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) küzdő tanulók száma egyre emelkedik, így a kurzus hangsúlyt fektetett olyan tevékenységek elsajátítására is, amelyekkel az ilyen nehezítettséggel tanuló diákok is jól motiválhatóak, illetve javíthatják ezen diákok tanulmányi eredményeit. A magatartási és figyelemzavarral küzdő tanulók viselkedését meghatározó három alapelemet is tanulmányoztuk, melyek a következők: érzések, gondolatok, testtudat. Szó volt az iskolai bullying-ról, arról, hogy milyen helyzeteket és szerepeket élhetnek át a diákok. Hogyan lehet az bántalmazó-áldozat-külső szemlélő szerepeket megbeszélni a diákokkal, illetve elkerülni a bullying-ot és a tanulók közötti különböző kommunikációs technikákkal pozitív tanulási környezetet teremteni. A kurzus kiemelt fontosságú gondolata, hogy a pedagógusok és a diákok együtt teremtsék meg az iskolában az inklúzió kultúráját.
A kurzus érintette a mindfulness, azaz a „tudatos jelenlét” fogalmát is. Külső helyszínen, a barcelona-i egyetem botanikus kertjében ismerkedtünk meg a mindfulness értékrendszerével, és ehhez kapcsolódó tevékenységeket végeztünk, melyeket igyekszem majd beépíteni a tanórákba és a szabadidős tevékenységekbe is. A tanfolyamon tizenegyen voltunk. Érkeztek pedagógusok Olaszországból, Hollandiából, Réunion szigetéről, Litvániából, Szlovákiából és Magyarországról is. Nagyon jó volt a különböző problémákat megbeszélni más országból érkezett kollégákkal, és együtt keresni jó megoldásokat.
Az szervező iskola több kulturális programot szervezett a résztvevők számára. Vezetett városnézés keretében megismerhettük Barcelona több kerületét, építészeti nevezetességeit, illetve bepillantást nyerhettünk a város történelmébe is.
Számomra ez egy rendkívül hasznos és értékes tanfolyam volt, melyen olyan gyakorlati ismereteket szereztem, melyek a jövőben nagy mértékben segítik majd a tanítói munkámat. Élményekben gazdagon tértem haza.