Fejes Anikó – Spanyolország, Barcelona – We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs

Szerző: | 2024. aug. 6 | Erasmus

2024.07.08-13. között vettem részt a Europass Teacher Academy szervezésében a barcelonai „We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” című tanfolyamon.
A tanfolyam indulása előtt egy nappal érkeztem meg Barcelonába a kora reggel induló repülőjárattal, így már az első napon volt lehetőségem felfedezni a turisták által is látogatott sétálóutcát. A szállásra könnyen odataláltam egy nagy körutat téve a városban.
A tanfolyamon tizenegyen voltunk, érkeztek pedagógusok Olaszországból, Szlovákiából, Hollandiából, Réunionból, Litvániából és Magyarországról. Kellemes hangulat fogadott már az első napon, apró ajándékot is kaptunk (vászontáska, tolltartó, íróeszközök) és Marta Mandolini részletesen beszámolt a tanfolyam heti tervéről, nagy vonalakban tájékoztatott bennünket a barcelonai nevezetességekről, valamint szabadidős programokra és éttermekre is tett javaslatot. Az egyéni bemutatkozás és a játékos ismerkedés után a különleges bánásmódot igénylő diákok csoportosításáról mesélt Marta és egy ehhez kapcsolódó rövid animációs filmet néztünk meg. Összehasonlítottuk a szegregált, integráló és inkluzív tanulói környezeteket. Kiemelt egy 2017-es UNESCO megfogalmazást, mely szerint az inklúzió egyfajta gondolkodásmód, mely a tanulói sokszínűség előnyeinek felismerésén alapul.
A kiemelt figyelmet igénylő tanulók tanórai tevékenységbe történő bevonására számos jógyakorlatot láttam, melyekben a mozgás és a művészetek is szerepet kaptak. A tanulási zavarral küzdő diákok számára (diszkalkulia, diszgráfia, diszlexia) megismertünk olyan eszközöket, melyek segítik számukra a tantárgyi követelmények elsajátítását. A magatartási és figyelemzavarral küzdő tanulók viselkedését meghatározó három alapelemet emelte ki Marta, melyek a következők: érzések, gondolatok, testtudat. Relaxációs légzéstechnikát is elsajátítottunk, s az érzékszervekre való figyelem fontosságát is kiemelte, mely a koncentrálás tudatos megtartását segíti elő. Az érzékelés-észlelés fejlesztése gyermekkorban nagyon fontos, hisz a tanulási folyamat sikerességét támogatja.
A bullyingról is beszélgettünk, megvizsgálva, hogy a különböző „szerepek” -ben lévőkre mi a jellemző és mi a teendő, ha felfigyel valaki ilyen esetre és akkor, ha saját maga ennek az áldozata.
A konfliktuskezelési módokról is szó esett, kiemelve az asszertivitás fontosságát, párhuzamba állítva a „mouse” és „monster” típusokkal az egyént.
A SMART tervezés (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-based) is az új ismeretek között szerepelt, s ekkor egy projektről kellett beszámolni, melynek tervezése az öt szempont szerint történt.
A kurzuson egyénileg, párban vagy 3-4 fős csoportokban oldottuk meg a feladatokat, sőt volt, hogy egyszerre mindannyian részt vettünk egy játékban.
Az angol nyelv használatát még sokat kell gyakorolnom, ez is a céljaim között szerepel, mindamellett, hogy a tanultakat beépítsem a tanórai/szabadidős tevékenységekbe, illetve a szülői értekezletek megtartásakor is.
Szabadidőmben sokat sétáltam, s a kurzusszervező által ajánlott buszos városnézésen is részt vettem. Barcelona gyönyörű város, strandolásra kiválóan alkalmas a vonattal megközelíthető Sitges városa.
Jól éreztem magam, köszönöm a lehetőséget!