A 2025 áprilisában tartott “Mindfulness and Meditation: Well-being at School and Life” című továbbképzés kiemelkedően hasznos és inspiráló tapasztalat volt számomra. Nemcsak saját önismeretet tanultam, hanem számos olyan gyakorlati eszközt is elsajátítottam, amelyeket közvetlenül be tudok építeni a tanítási gyakorlatomba.
A tanfolyam során megismert mindfulness technikák – legyen szó légzésfigyelésről, testérzések tudatosításáról, mozgásmeditációról (pl. reggeli Chikung a parton), vagy éppen érzelmi intelligenciát fejlesztő gyakorlatokról – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulók is nagyobb figyelemmel, tudatos jelenléttel, kiegyensúlyozottabban vegyenek részt a tanulási folyamatban.
A stresszkezelő technikákat – akár mint óraindító rövid gyakorlatsor, akár hosszabb mindfulness blokk formájában – különösen fontosnak tartom a mai, gyakran túlterhelt és feszültségekkel terhelt oktatási környezetben. Ezek a módszerek segítenek a tanulók belső egyensúlyának megtartásában és a tanulási hatékonyság növelésében.
A képzés során tanultakat közvetlenül is hasznosítani tudom a 11. osztályos Track projektemben (Hack your biases), ahol a tudatosítás, előítéletek felismerése és a belső reflexió kiemelt szerepet kap. Ugyanígy a 10. osztályban John Green Looking for Alaska című regényének feldolgozása során is alkalmazom majd az önismereti és érzelem-feldolgozó technikákat, amelyek segítik a diákokat a könyv témáinak mélyebb megértésében és a saját belső folyamataik tudatosításában.
Kiemelkedő élmény volt a kurzus nemzetközi közegben való megvalósítása is: a közös workshopok, a mindfulness-alapú csoportmunkák és a kulturális programok során értékes tapasztalatokat cserélhettem európai kollégákkal. A közösen kidolgozott mindfulness-tevékenységek, az érzelmi szabályozást célzó gyakorlatok és a serdülők számára adaptált meditációs módszerek további eszköztárat adnak kezembe. A tanfolyam végén készült tervem alapján a nyár folyamán elkezdem a tanult módszerek integrálását iskolai projektjeimbe ( 9. Osztály)
A képzés során különösen inspiráló volt látni, hogyan lehet egyszerű, könnyen beépíthető gyakorlatokkal erősíteni a tanári jelenlétet, növelni a rezilienciát, és tudatosabban kezelni a stresszes helyzeteket. A tanultak révén a jövőben nagyobb hangsúlyt kívánok fektetni arra, hogy az óráimon erősítsem a támogató, elfogadó légkört — legyen szó akár egy óra előtti rövid mindfulness-gyakorlatról, akár hosszabb önismereti foglalkozásról.
Erasmus továbbképzés – Lőrincz Katalin – Franciaország, Martinique – Mindfulness and Meditation: Well-being at school and life
