SCIENCE DÉLUTÁN A PASÁN

Szerző: | 2021. nov. 10 | Aktualitások

2021.november 15-én a természettudományos munkaközösség szervezésében Science délutánt tartunk 14 órától a Pasán. (14.00-18.00)

Jelenetezni 12-éig, péntekig lehet a földszinten kihelyezett regisztrációs íveken.

Programkínálat:

• Nanokémia sarok

A nanotechnológia eredményei manapság körbevesznek bennünket, jelen vannak mindennapjainkban még ha észre sem vesszük ezt, és nem a méretük miatt 😅

Hogyan lehet mágneses folyadékokkal “játszani”?

Mik azok a gélek és mire tudjuk őket használni? Nem csak mindennapjainkban.

Emellett “rávilágítunk” hogyan tudunk segédeszközök nélkül is nanorészecskéket láthatóvá tenni, vagy a jelenlétükre utaló nyomokat felfedezni. Matatós dobozt is hozunk, kicsit legyünk kutatók. Egyszóval “vonzóvá” tesszük a nanovilágot!

• Kutatósimogató

Mit jelent kutatónak lenni? Milyen kihívásokkal kell szembenézni, melyek a legnagyobb szépségei? Bemutatkozik a Semmelweis Egyetem Biofizikai és Sugárbiológiai Intézet Nanokémiai Kutatócsoportjának vezetője, egy orvostanhallgató, egy vegyészmérnök, egy biomérnök és egy gyógyszerész, s válaszolnak minden felmerülő kérdésre – tabuk nélkül.

• Dr. Pályi András (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék): Programozz Te is kvantumszámítógépet!

Kvantumszámítógép-prototípusok már léteznek. Egyelőre még nem elég fejlettek ahhoz, hogy ténylegesen hasznot hajtsanak. Viszont tudtok rajtuk kísérletezni! Röviden bemutatom, hogy mit tudnak a mai kvantumszámítógépek, és hogy hogyan tudjátok az IBM felhőn keresztül elérhető prototípusait programozni.

• Dr. Palágyi Gábor: Hogyan taníthatsz egy számítógépet?

Kíváncsi vagy, hogy mi is az a mesterséges intelligencia, gépi tanulás, miben segíthet nekünk? Most megtudhatod, hogy hogyan taníthatod a számítógépet a gyakorlatban.

• Interaktív fizikai kísérletek – Kis-Tóth Ágnes és az ELTE fizikus hallgatói

A fizika különböző területeiről válogatunk össze érdekes és izgalmas kísérleteket, melyek egy részét bárki kipróbálhatja majd. Lesznek extrém hideg kísérletek, játszunk kicsit a tűzzel, ismerkedünk a menő mechanikával, borzoljuk a kedélyeket egy kis elektromossággal, találkozunk rendesen és rendetlenül viselkedő anyagokkal és még sok más furcsa csodával. A programra nincs korhatár, bárki számára érdekes lehet, akit érdekelnek a minket körülvevő világ titkai.

• Kémiai kísérleti bemutató

Látványos kísérletek a kémia minden területéről. Bemutatja: az ELTE kémia tanárszakos hallgatói a 7.c, 8.a, 8.b, 8.c, 9.ny, 9.b, 12.a osztályok néhány tanulójának közreműködésével.

• Vágjunk bele! – boncolás Vásárhelyi Ágnessel (13 éves kortól)

Kiváncsi vagy, hogy néz ki a szív belülről? Hogyan működik a máj, vagy a vese? Gyere el a boncolásra, ahol vághatsz, mikroszkópozhatsz, sőt, ha ügyes vagy, akkor fel is fújhatod a sertéstüdőt! A programra 13 éves kortól lehet jelentkezni, kifogástalan magaviselettel.

• Eartquakes and wind shear – Építs és rombolj Csapó Péterrel (angol)

Különböző épületeket fogunk építeni (például mályvacukorból és spagettiből J), majd megnézzük, hogy van-e olyan természeti erő, amely akár a legszilárdabb tornyokat is meg tudja ingatni. J

• Micro:bit műhely (duplaórás) – Bem Tímea, Molnár László

Szeretnéd tudni, hogy működik az okos otthon? Építsünk össze egyet szenzorokkal és más kütyükkel és irányítsuk be az autónk a garázsba!

• Vulkánok – Gulyás Zoltán, Takács András

Építsünk működő vulkánt! Min múlik, hogy milyen kőzet keletkezik a robbanás után? Nézzük meg együtt!

• Rodeó a derültség nyomában – amerikai napfogyatkozás 2017 – Tepliczky István, Galileo Webcast

Jól kiszámított világunkban a nap- és holdfogyatkozások megfigyelésének kicsi a tudományos jelentősége, minthogy az égitestek mozgását már nagy pontossággal sikerült kiszámolni, leírni. Ezek a természeti tünemények – lehet gondolni – leginkább már csak esztétikai jelentőségűek, amelyekért persze így is milliók képesek útra kelni. De miért nem éri be egy maroknyi ember, hogy a 2017-es amerikai napfogyatkozást csak egy “kicsit felhős” égen nézze? Miért kell az amerikai államok tetemes részét átszelniük a biztos látványért, közel 4 ezer km-t autózva? Úti élménybeszámoló a végtelen síkságokon száguldásról, szupercellákkal, lidércekkel, kukoricával, rodeóval, görgőviharral és kanadai
erdőtüzekkel megfűszerezve.

• Crime scene investigation with Katona László
  • Tudományos sütisütés – Briák Edit

Szeretsz a konyhában sürgölődni? Ha igen, valójában egy természettudós vagy. Hogy miért, azt megtudhatod itt egy kis sütisütés közben.

• Kémiás szabadulószoba Sági Istvánnal

Ha szeretnéd kipróbálni magad egy izgalmas nyomozós kalandjátékban, itt a helyed! Tedd próbára logikád és kémiatudásod, hogy hatástalaníthass egy időzített bombát vagy megoldj egy gyilkossági ügyet. Jelentkezés: 4-5 fős csapatokban.

Naptár