Az élményközpontú irodalomoktatáshoz szervesen hozzátartozik a színházi élmények „begyűjtése” és feldolgozása. Az első félévben több, mint 50 diákkal néztünk meg két nagyon jó színdarabot a Katona József Színházban.
Decemberben, a karácsonyra hangolódás időszakában egy modern köntösbe öltöztetett Shakespeare-tragédiát láthattunk, a Lear királyt. Erre a 9.a osztály 22 diákja és néhány hozzátartozó jött el.
A darabbal és az élménnyel kapcsolatban nyilatkozzanak a diákok:
„A Lear királyról szóló előadást a Katona József Színházban tekinthettük meg. Briliáns előadást láthattunk, jó színészekkel, tele aktuális szimbólumokkal és utalásokkal. Szerintem ez a darab mindenki számára könnyen érthető volt, és a tudásunkat is bővítette.” (Karászi Réka, 9.a)
„Sokszor, ha valaki meghallja azt, hogy Shakespeare, vagy hogy Lear király, vagy akár a kettőt egyszerre, akkor nem az jut eszébe rögtön, hogy milyen izgalmas és mindenképpen meg szeretné nézni a darabot. Először én is tartottam tőle egy kissé, mert volt már mindenféle tapasztalatom Shakespeare-előadással kapcsolatban. A darab nagyon pozitívan felülmúlta az elvárásaimat, egyáltalán nem mondható unalmasnak. Mindenkinek jó szívvel ajánlom, és remélem, hogy hozzám hasonlóan szép élményeket tud majd hazavinni magával.” (Dezsényi Zsófia, 9.a)
Január elején a 10. b-vel az éppen aktuális tananyag szintén modern feldolgozását, a minden várakozást felülmúló Tartuffe-öt néztük meg.
Az alábbiakban két diák reflexiója olvasható.
„Az nem kifejezés, hogy kellemesen csalódtunk… inkább kimondottan leesett az állunk, hiszen egy közepesen langyos álmosságra számítottunk, és egy forgószelet találtunk. (…) Egy szó mint száz: imádtuk! Minden adott volt ahhoz, hogy szórakozva-gondolkodva levonjuk a tanulságot: Molière több mint háromszáz év múltán is nagyon aktuális, mert ugyebár az emberi természet mit sem változik, legfeljebb a tempó gyorsul, és a csomagolást cserélgetjük századonként…” (László Leándró, 10.b)
„A színdarab nagyon vicces volt, és mivel a feldolgozott mű érettségi tananyag, ezért mindenféleképpen megéri megnézni mivel egy ilyen esemény maradandó emlékké válhat.” (Tóth Barnabás, 10.b)
Magyartanárként örömmel tapasztalom, hogy a mai diákoknak igenis van igényük a színházi élményre. Valahányszor felmerül, hogy színházlátogatást szerveznék, örömmel jelentkezik az osztályok 80%-a – természetesen ez számomra sikerélmény és egyfajta erős motiváció is.
Tóth Ágnes