Iskolakertet készítettek az alsósok

Szerző: | 2019. márc. 4 | Aktualitások

 

Az alábbiakban Kvaszinger László kertészmérnök, karbantartó, az iskolakert megvalósítójának összefoglalóját olvashatják.

Iskolakert haszna és értéke

A fogyasztói társadalom arra készteti az embereket napjainkban, hogy minél több feldolgozott terméket fogyasszon és vásároljon. Egyre fontosabb, hogy megpróbáljunk tenni ennek káros hatásai ellen. Sajnos már faluhelyen is azzal kell szembesülni, hogy a kertet nem művelik az emberek. Mindent boltból vesznek meg, ami a főzéshez szükséges. Azzal indokolják, hogy több pénzt tudok keresni azalatt az idő alatt, mint amit a növényekkel, állatokkal töltök.

Nem minden a pénz. Később jövünk rá, hogy jó érzés a környezetünk szebbé tétele, kiskertünk hasznosítása. Ezért volna fontos, hogy minél hamarabb rá tudjuk nevelni gyerekeinket és önmagunkat a növények és állatok szeretetére, ezáltal önmagunk szeretetére is.

Van, ahol már az óvodában elkezdik a kertészkedésre és állattartásra nevelni a gyerekeket. Minél hamarabb kezdjük el az oktatást, annál biztosabb lesz a hatása.

A legfontosabb szempontok:

  1. A jó példával megszerettetni a növényeket, állatokat.
  2. Ismeretanyagot átadni az új nemzedéknek.
  3. Érzelmi határait megmutatni, hogy mennyire fontos a lelkünknek.
  4. A termékek, amit megtermelünk értékként, sikerként boldogságot teremtsenek életünkben.

Az anyagi költsége minimális ennek a tevékenységnek, de érzelmi és lelki értéke annál nagyobb: örömforrást és sikerélményt ad.

A föld mindenhol adott, még a lebetonozott területeken is ki lehet mesterséges ágyásokat alakítani, ahol el lehet kezdeni a kertészkedést, a növény és föld szeretetére nevelést.

Iskolánk is egyik céljául tűzte ki, hogy a Fenyves utcai kis kertünkben még közelebb hozzuk az alsó tagozatos gyerekekhez a növényeket, állatokat, gondozásukkal megszerettessük azokat.

Ősszel, kis segítséggel felástak egy területet, ahol közösen alakítottuk ki az iskolakert veteményesének helyét.

Folyamatosan gyűjtöttük a növényi hulladékokat, leveleket, növényi maradványokat, kialakítottuk a komposztáló helyét. Ezzel a tevékenységgel az iskolaudvar zöld területét megtisztítottuk, rendbe raktuk. A komposzttal természetes úton gazdagítjuk, tápláljuk a talajt.

A tél folyamán a madarak és mókusok etetése is fontos feladat volt. Most éppen az odúk kihelyezése aktuális.

A fák és cserjék magyar és latin neveit is kitábláztuk

A korai magvak elvetése is esedékes, mivel a februári napsütés és jó idő megengedte, hogy ezt elkezdjük. A petrezselyem, sárgarépa, borsó, retek, hagyma a földben pihennek.

Naptár

hétfő
kedd
szerda
csütörtök
péntek
szombat
vasárnap
h
k
s
c
p
s
v
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2